מבנה פנים מסוג I

לקבוצה זו שייכים כל מבני הפנים בעלי הפרופיל הישר. עם זאת קיימים עיוותים אחדים שהשפעתם העיקרית אינה על מראה הפרופיל(המישור הסגיטלי) אלא על מימדים אחרים במבנה הפנים :

  1. עיוות במישור האנכי (ורטיקלי).

א. גדילת יתר אנכית (long face syndrome) נגרמת בשל מנח לא תקין של הלסת והלשון במהלך שנות הגדילה. הסיבה לכך היא גנטית או כתוצאה של קושי בנשימה אפית עם פיצוי בנשימת פה, מתח שרירים נמוך והרגלים שונים. הפנים נראים מאורכים, שטוחים וקמורים, האף צר, קו הלסת בלתי מוגדר הסנטר אחורי ו״חלש״ והשיניים נסגרות, או שהן בולטות עם חשיפת יתר של החניכים העליונים בחיוך.

Cl-I

ב. תת גדילה אנכית : מבנה הפנים קצר ורחב, עם קו לסת מודגש. המנשך עמוק באופן שבו השינים העליונות מכסות כליל על התחתונות או להיפך. שרירי הלעיסה מפותחים ומודגשים.

2. עיוות במישור האופקי (טרנסורסלי)

לקבוצה זו שייכות כל האסימטריות בגדילת הפנים. כאשר צד אחד של הפנים שונה באופן משמעותי מהצד השני. האסימטריה יכולה להיות מקומית בסנטר, בארובת העין או באוזן בלבד, או להיות חלק מעיוות נרחב ומורכב. הסיבה לעיוות זה עלולה להיות גנטית או התפתחותית (חבלה, זיהום או גידול).

במקרים אלה חשובה ההתערבות המוקדמת (מגיל צעיר מאד) ליצירת סימטריה משום שהצד הגדול והחזק של הפנים ממשיך להתחזק ולהתפתח על חשבון תפקוד ירוד של הצד הקטן והחלק, מה שמחמיר את העיוות עם הגדילה. עוד על נושא זה בעמוד ״מפרק הלסת״.